نگرش برتر سپاهان

تغییر در رفتار انسان چگونه اتفاق می افتد؟

رفتار چیست؟

در دانش روانشناسی ظرفیت هایی برای تغییر و اصلاح سبک زندگی وجود دارد و شاید بتوان این را گفت که دانش روان شناسی به دنبال رفتارسازی و یا اصلاح رفتار است. این نکته را می توان از تعریفی که برای روانشناسی در کتاب های روانشناسی عمومی آورده شود ملاحظه کرد.روان شناسان، دانش روان شناسی را «مطالعه علمی رفتار و فرآیندهای ذهنی» دانسته اند که با اندک تاملی در مباحث روان شناسی می توان این را دید که روان شناسی تنها به دنبال مطالعه علمی رفتار نیست و در برخی از مکاتب روانشناسی، به دنبال بیان راه های رفتارسازی و اصلاح آن هستند. پرسش بنیادین این بخش این است که در سبک زندگی، روش های تغییر رفتار به چه صورت استفاده می شود.
تغییر رفتار درباره ی تغییر عادت‌ها و رفتار‌ها در دراز مدت شکل می‌گیرد. تحقیقات در حوزه‌ی رفتارهای مرتبط با سلامت نشان دهنده‌ی آن است که تغییرات کوچک می‌توانند منجر به بهبودی های چشمگیری در سلامت و امید به زندگی فرد شوند.از سری تغییراتی که می تواند زمینه ساز بهبود سلامت افراد گردد می توان به ترک سیگار، تغذیه سالم، رانندگی ایمن، تمرین رابطه جنسی ایمن، ورزش منظم و کاهش مصرف الکل اشاره کرد.رفتار هایی که هدف مداخلات تغییر هستند شامل رفتار هایی می‌شوند که محیط را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به طور مثال ریختن آشغال‌ها و زباله ها، روشن گذاشتن چراغ ها و … از جمله رفتارهایی هستند که بر محیط تاثیر می‌گذارند.همچنین برخی تغییرات رفتاری مانند تمرین ذهن آگاهی، خواب مناسب، کاهش اهمال کاری، ترکیب فعالیت‌های خود مراقبتی منظم و قاطعیت بیشتر در محل کار می‌تواند با بهبود رفاه مرتبط باشد.

راهکارهای دیگر برای تغییر رفتار

راه های مختلفی برای تغییر رفتار و نگرش انسان وجود دارد و موثرترین رویکرد ممکن است به رفتار یا نگرش خاصی بستگی داشته باشد که باید تغییر کند. در اینجا چند استراتژی کلی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد:

آموزش و اطلاعات: ارائه اطلاعات دقیق و مرتبط به افراد می تواند به تغییر نگرش و رفتار آنها کمک کند. این رویکرد اغلب در کمپین های بهداشت عمومی استفاده می شود، به عنوان مثال، برای تشویق مردم به اتخاذ رفتارهای سالم مانند ورزش منظم یا پوشیدن ماسک در طول یک بیماری همه گیر.

مشوق ها و پاداش ها: ارائه پاداش ها یا مشوق ها می تواند افراد را برای تغییر رفتارشان برانگیزد. این رویکرد اغلب در محل کار مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان مثال، برای تشویق کارکنان به دستیابی به اهداف عملکرد یا شرکت در برنامه های آموزشی.

تنبیه و پیامدهای منفی: پیامدهای منفی می تواند افراد را از انجام رفتارهای نامطلوب منصرف کند. این رویکرد اغلب در سیستم عدالت کیفری برای بازدارندگی افراد از ارتکاب جرم استفاده می شود.

تأثیر اجتماعی و متقاعدسازی: افراد اغلب تحت تأثیر اطرافیان خود قرار می گیرند و هنجارهای اجتماعی می توانند محرک قدرتمندی برای تغییر رفتار باشند. از نفوذ اجتماعی می توان برای تشویق افراد به اتخاذ رفتارهای مطلوب یا منع آنها از درگیر شدن در رفتارهای نامطلوب استفاده کرد.

درمان شناختی-رفتاری: این نوع درمان می تواند به افراد کمک کند تا الگوهای فکری و رفتارهای منفی خود را شناسایی کرده و تغییر دهند. اغلب برای درمان بیماری های روانی مانند اضطراب و افسردگی استفاده می شود.

الگوسازی و یادگیری مشاهده ای: افراد اغلب با مشاهده دیگران یاد می گیرند و الگوبرداری از رفتارهای مثبت می تواند دیگران را نیز به اتخاذ این رفتارها تشویق کند. این رویکرد اغلب در تربیت و آموزش استفاده می شود.

تغییرات محیطی و ساختاری: تغییر محیط فیزیکی یا ساختار یک سازمان می‌تواند رفتارهای مطلوب را برای افراد آسان‌تر کند. برای مثال، نصب مسیرهای دوچرخه‌سواری می‌تواند افراد را به دوچرخه‌سواری به جای رانندگی تشویق کند، یا ارائه گزینه‌های غذایی سالم در دستگاه‌های فروش خودکار می‌تواند عادات غذایی سالم‌تر را تشویق کند.

گیمیفیکیشن: این رویکرد شامل استفاده از عناصر طراحی بازی، مانند امتیاز، نشان‌ها و تابلوهای امتیازات برای ایجاد انگیزه در افراد برای انجام رفتارهای مطلوب است. گیمیفیکیشن را می توان در طیف وسیعی از رفتارها، از ورزش گرفته تا پس انداز مالی، به کار برد و به ویژه برای جذب مخاطبان جوان تر موثر است. کلید گیمیفیکیشن موفق این است که تجربه را سرگرم کننده و جذاب کنید و در عین حال مزایای دنیای واقعی را نیز ارائه دهید.

 

 

سبد خرید
اسکرول به بالا