نگرش برتر سپاهان

رغبت های خودتان را دقیقا بسنجید

رغبت های تحصیلی و شغلی خودتان را دقیق بسنجید

انتخاب رشته برای دانش آموزان از نگرانی های بسیار مهم دوران تحصیل آنهاست. همیشه این سئوال برای انها مطرح است که چه رشته ای را انتخاب کنم که در آینده به شغلی متناسب با علائقم ختم شود و از انجام آن لذت ببرم و در آن رشد و پیشرفت کنم. برای موفقیت در تحصیل و شغل لازم است شما خودتان را بهتر بشناسید، با خودشناسی است که پی می برید چه فعالیت هایی به شما انگیزه می دهد و می توانید  با ذوق و شوق بیشتری انجام دهید.

هر کدام از ما انسانها رغبت ها و علائق گوناگونی وجود دارد. ممکن است رغبت های دو برادر یا خواهر هم با هم متفاوت باشد. 

      رغبت بر اساس تعریف فرهنگ لغت وبستر عبارتست از تحریک احساساتی که با توجه و علاقه زیاد نسبت به چیزی توام باشد. رغبت زمانی ایجاد می شود که انسان چیزی را دوست بدارد، آن شیء را مورد توجه قرار دهد، مشاهده کند، درباره آن بیندیشد و سرانجام از آن لذت ببرد.

     بعبارت دیگر می توان گفت رغبت ها همان ترجیحات و دوست داشتنی های انسان در لحظه معینی از زمان می باشد. سوپر به چهار نوع رغبت در زمینه راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای اشاره دارد که به شرح زیر است:

۱. رغبت بیان شده: این دسته از رغبت ها بطور شفاهی بیان می شوند و تغییر و تحول در آنها به ویژه در کودکان و نوجوانان بیشتر به چشم می خورد. اگر عقاید کسی را درباره شغلی ویژه بپرسیم جواب به آن رغبت بیان شده است. بنابراین این دسته از رغبت ها چندان نمی تواند مبنای تصمیم گیری قرار گیرد زیرا فاقد اعتبار علمی و در عین حال بسیار زودگذر است.

۲. رغبت نمایان شده: یعنی مواردی که بصورت یک عمل، شغل یا موقعیت خود را نشان دهد. به عنوان نمونه هنگامی که فردی به یک گروه ورزشی مانند فوتبال یا هنری مانند موسیقی بپیوندد. اگر درباره فعالیت های انجام شده یا کنونی یک دانش آموز بپرسید پاسخ به آن مبین رغبت نمایان شده است. این دسته از رغبت تا حدود زیادی در راهنمایی شغلی و حرفه ای منبع تصمیم گیری است.

۳. رغبت آزمون شده: رغبت هایی را شامل می شود که توسط آزمون های معیارشده معین می شوند. به عنوان نمونه اگر رغبت سنج استرانگ در مورد فردی اجراء گردد نتیجه این پرسشنامه میزان رغبت های آزمون شده را مشخص می کند. در راهنمایی شغلی و حرفه ای می توان از این نوع رغبت استفاده کرد.

۴. رغبت فهرست شده: این نوع رغبت را می توان از طریق پاسخگویی فرد به جدولی از مشاغل تعیین کرد. یعنی فهرستی که شامل مشاغل مختلف است در دسترس فرد قرار گیرد و از وی درخواست شود تا تعیین کند برحسب ترجیح خود نام چندین شغل را به ترتیب روی کاغذ بنویسد. این دسته از رغبت ها هم تاحدودی می توانند مدنظر قرار گیرند.

* چند نکته درباره رغبتها:

۱. با افزایش سن رغبت ها از ثبات بالاتری برخوردار خواهند شد و تقریبا در ۲۰ سالگی بیشتر می توانند مورد استناد قرار گیرند.

۲. از نظر استرانگ رغبت ها به جای اینکه به فرد آموخته شوند توسط وی کشف و شناخته می شوند. 

۳. از نظر استرانگ “رغبتها” مهم ترین عامل انتخاب شغل هستند.

۴. رغبت ها منعکس کننده توجه فرد به دنیای مشاغل، نوع ارزش ها و نیازها و انگیزش های فرد است.

۵. رغبت ها بین چیزهای دوست داشتنی و دوست نداشتنی تمایز ایجاد می کنند و این مهم ترین دلیل استرانگ برای اولویت آن در انتخاب شغل است.

 

با انجام تست رغبت سنج استرانگ می توانید به طور دقیق از 6 رغبت اصلی خودتان اگاهی یابید و از بیشترین آنها در انتخاب رشته بهره گیرید. البته رغبت ها یکی از عوامل انتخاب شغل و رشته هستند و باید به عوامل دیگری نظیر استعداد،ویژگی های شخصیتی و بازار کار هم توجه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
اسکرول به بالا