نگرش برتر سپاهان

سنجش نگرش و رفتارهای پولی

نگرش های پولی خود را با تست MBBS بسنجید!

ویلیام گلاسر یکی از 5 نیاز اساسی انسان را نیاز به بقا دانسته است و می گوید مشکلات زندگی زناشویی با مسائل اقتصادی گره خورده اند.میزان نیاز افراد مختلف به بقا بر اساس برنامه ی ژنتیکی آنها متفاوت است و معمولا این تفاوت زمانی خود را نشان خواهد داد که یک نفر بیش از دیگری مقتصدانه عمل کند و این ویژگی غالبا با عبارتی مانند: « حساس نسبت به پول» عنوان  می شود.اما این یک قانون است که فقر باعث فلاکت و ناخشنودی می شود و ازدواج هم از این قانون مستثنا نیست.

آنچه که در موفقیت های ما چه در زمینه ی مالی و چه در زمینه های دیگر اهمیت دارد، خودشناسی و خودآگاهی از نقطه ضعف ها و اصلاح کردن آنهاست. نگرش برتر، با طراحی این آزمون، سعی دارد نگرش های مالی شما را بسنجد و برای رسیدن به موفقیت مالی و شکل گیری بینش های جدید نسبت به پول، شما را راهنمایی کند.

پیدایش مالی درمانی

روانشناسان نخستین افرادی بودند که دریافتند روش های سنتی درمان در بسیاری از موارد در حل مسائل روانی مددجویان ناکارآمد است.آنان دریافتند ریشه ی بسیاری از مسائل روانی افراد مانند: استرس،اضطراب و مسائل خانوادگی، تنها با توصیه های روانشناسی قابل رفع نیست و رفع مسائل مالی و تغییر در نحوه ی نگرش افراد به مسائل مالی در درمان بسیاری از مشکلات روانی آنان ضروری به نظر می رسد.به گفته ی بردلی کلوتز که از پیشتازان این حوزه است، نخستین باری که این اصطلاح در اینترنت جستجو شد به سال 2001 برمی گردد.پس از آن پژوهش ها به صورت گسسته ادامه داشت

معرفی تست MBBS

MBBS مخفف (Money belief and behavior style) می باشد.

این پرسشنامه دارای 60 سوال است که باید به صورت زیر پاسخ داده شود:

  • کاملا در مورد من صدق می کند.
  • نسبتا در مورد من صدق می کند.
  • نظری ندارم.
  • تقریبا در مورد من صدق می کند.
  • اصلا در مورد من صدق نمی کند.

 

این پرسشنامه شامل 6 مقیاس به شرح زیر می باشد:

  • وسواس پولی
  • نگهداری و حفظ پول
  • ناکافی بودن پول
  • کسب قدرت از طریق هزینه کردن
  • محافظه کاری و امنیت
  • تلاش و توانایی
سنجش نگرش های پولی و مالی
سنجش نگرش های پولی و مالی

 

منظور از وسواس پولی چیست؟

بهتر است در ابتدا وسواس را تعریف کنیم:

هر نوع فکر یا تصویری که بر خلاف اراده انسان، به ذهن او هجوم می آورد و سازمان روانی فرد را تحت سیطره خود قرار می دهد و اضطراب گسترده ای در او ایجاد می کند، وسواس نام دارد.

هم اکنون با توجه به تعریف وسواس به سادگی می توان وسواس پولی را درک کرد.

زمانی که پول، سهمی بیشتر از آنچه که باید را، در ذهن ما به خود اختصاص می دهد می توانیم بگوییم به وسواس پولی دچار شده ایم. آیا تا به حال فردی را دیده اید که بخاطر چند ریال پولی که مثلا در فلان تاریخ پرداخت کرده است هنوز حسرت می خورد؟! یا اگر پولی را برای شما خرج کرده باشند به دنبال فرصتی باشند تا این هزینه به شکلی جبران شود؟

  • کسانی که وسواس پولی دارند، معمولا انگیزه های دیگران را بر اساس معیارهای پولی تحلیل می کنند.
  • کسانی که وسواس پولی دارند،علاقه مند هستند همه حساب های ذهنی خود را در کوتاه مدت ببندند و تسویه کنند.
  • کسانی که وسواس پولی دارند، از تصمیم ها و انتخاب های خود رضایت کمتری دارند.

لازم به ذکر است که آموزش های خانواده و صحبت هایی که فرزندان از والدین خود می شنوند و همچنین تأثیرات فرهنگی و نگاه جامعه به پول و ثروت در شکل گیری وسواس پولی نقش بسزایی دارد.

اما امتیاز ما در این مقیاس چگونه باید باشد؟

اگر شما در این مقیاس نمره ی بالایی کسب کنید می توان گفت مشخصه ی یک فرد مبتلا به وسواس پولی را دارید و اگر میزان نمره ی شما به صفر نزدیک باشد احتمالا معنی پول را به درستی درک نکرده اید و همیشه شما هستید که در روابط پولتان را خرج می کنید و برای دخل و  خرجتان هیچ برنامه ای ندارید.

نگهداری و حفظ پول

 چندمیلیونر میشناسید که با پس انداز کردن در حساب پس انداز، میلیونر شده باشند؟

یکی از عامل هایی که در زمینه ی حفط و نگهداری پول اثر گذار است نوع رفتار والدین می باشد. اگر شما نگاهی به زندگی افراد کارمند داشته باشید کاملا قابل درک است که بخاطر داشتن درآمدی ثابت، که سالانه به میزان مشخصی افزایش می یابد تمایل بیشتری به پس انداز کردن و یا حفظ پول خود دارند و این ساده ترین روشی است که آنها می توانند امنیت مالی خود را فراهم کنند. اما خانواده هایی که در آمد ثابت ندارند کمتر به کاهش هزینه ها فکر می کنند و معمولا برای ایجاد امنیت مالی خود، فعالیت و کارشان را توسعه می بخشند.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در این نوع نگرش مالی، نقش فرهنگ و جامعه است. در جوامع توسعه یافته، معمولا هزینه کردن و مصرف گرایی تبلیغ می شود؛ به دلیل اینکه هر نوع گردش مالی در جامعه موجب افزایش تولید و رشد اقتصادی بیشتر می شود. اما در جوامع کمتر توسعه یافته، فرهنگ صرفه جویی تبلیغ می شود.

در این مقیاس افرادی که نمره ی بالایی می گیرند نمی توانند در نقش یک کارآفرین وارد بازار کار شوند و اگر وارد این حوزه ی کاری شوند قطعا شکست خواهند خورد،مگر اینکه نگرش پولی خود را تغییر دهند.

ناکافی بودن پول

ناکافی بودن پول معادل عبارت ( Money Inadequacy) است.

به نظر شما چقدر پول برای زندگی شما کافی است؟آیا می گویید هرچقدر باشد باز هم کم است؟!

مانی تراپیست ها، برای اینکه تصویر ذهنی بهتری از مفهوم ناکافی بودن پول را به ما بدهند، مثال جالبی دارند:

فرض کنید، در یک انبار پر از سکه های طلا قرار دارید. به شما اجازه داده اند هر تعداد از آن سکه ها را که می خواهید بردارید اما به ازاء هر سکه ای که برمی دارید، به صورت تصادفی چیزی بین یک روز تا یک هفته از عمر شما کسر می شود.(طبیعتا شما مقدار عمر خود را نمی دانید.)

چه میزان سکه برخواهید داشت؟

اگر شما می گویید هرچه بیشتر بشود برمی دارم احتمالا نمره ی بالایی در این مقیاس کسب خواهید کرد و این همان مفهوم ناکافی بودن است!

شما احتمالا نداشتن پول را دلیل نرسیدن به خواسته هایتان می دانید و جالب است به این نکته توجه کنید که اگر نگرش مالی خود را تغییر ندهید هرگز به موفقیت و آنچه که در تصورتان است نخواهید رسید.این ویژگی را می توان «کمال گرایی منفی »نیز نامگذاری کرد ؛ چرا که شما اگر یک ماشین 200 میلیونی بخرید همان لحظه به ماشین 500 میلیونی فکر میکنید و هیچ لذتی از داشته هایتان نخواهید برد و این نوع نگرش فرصت موفقیت را از شما خواهد گرفت.

کسب قدرت از طریق هزینه کردن

به راستی تا کنون فکر کرده اید چرا دوست دارید پولدار شوید؟

هزینه کردن پول چه انگیزه هایی می تواند داشته باشد؟

  • گاهی ما هزینه می کنیم تا روحیه ی بهتری داشته باشیم.
  • گاهی هزینه می کنیم برای اینکه احساس قدرت داشته باشیم.
  • گاهی هزینه می کنیم تا نیازهای اولیه زندگی را فراهم کنیم.

اگر تا به حال در جمع افرادی که نت ورک مارکتینک کار می کنند رفته باشید، درابتدای کار سوویچ ماشین گران قیمت، گوشی اپل و ساعت برندشان را در معرض دید شما قرار می دهند،چرا که   می خواهند به شما بگویند ما با درآمد  چند صد میلیونی مان قدرت بدست می آوریم و احساس برتری شان را به رخ شما می کشند.

آیا ما میخواهیم بگوییم کسب قدرت از طریق پول و یا کسب امتیاز بالا در این مقیاس نشانه ی نوعی مشکل است؟

خیر، بسیاری از کسانی که کسب و کارهای بزرگ ما را ساخته اند، دارای تمایل به کسب قدرت از طریق هزینه کردن بوده اند.رابطه ی ذهنی بین قدرت و ثروت می تواند عامل و انگیزه ای برای رشد و موفقیت باشد. اما اگر نمره ی شما در این مقیاس خیلی بالا باشد می توناد منجربه احساسا افسردگی و نارضایتی از زندگی شود،چرا که امکان دارد شما دائما در حال مقایسه کردن زندگیتان با زندگی دیگران قرار بگیرید.

محافظه کاری و امنیت

نیاز به امنیت یکی دیگر از نیازهای اساسی انسان است که آبراهام مزلو  در هرم عوامل انگیزشی به آن اشاره کرده است.

اما مهم تر از بحث نیاز به امنیت ( که برای همه،نسبتاً واضح به نظر می رسد) این نکته مهم است که ما امنیت را از چه شیوه هایی تأمین می کنیم؟

  • پس انداز کردن؟
  • فرزند آوری؟
  • خرید خانه؟
  • ازدواج؟

مهم نیست که شما این موارد را برای تأمین امنیت خود انتخاب می کنید یا نه؟

آنچه که مهم است این است که:

ما انسان ها،همواره دغدغه ی امنیت داریم و به شیوه های مختلف می کوشیم امنیت خود را در امروز و آینده تأمین کنیم.همین دغدغه ی امنیت است که ما را، به رفتارهای محافظه کارانه ترغیب می کند.

شاخص رابطه ی پول و احساس امنیت به ما نشان می دهد که تا چه اندازه برای تأمین امنیت خود از ابزاری به نام پول استفاده می کنیم؟

اگر شما در این مقیاس نمره ی بالایی بدست آورید، نشان دهنده ی سهم زیاد پول در تأمین امنیت شماست.البته باید به این نکته نیز توجه کنید که بدست آوردن نمره ی بسیار پایین در این مقیاس نیز خوشایند نیست،چرا که بی توجهی کردن به نقش پول، در تأمین امنیت، خطایی جدی است و می تواند تبعات منفی زیادی در زندگی ایجاد کند.

تلاش و توانایی

  • تا چه حد باور دارید که درآمد و پولی که در اختیار شماست، به تلاش و توانایی خودتان ربط دارد؟
  • آیا تا به حال دیده اید فردی با تحصیلات کمی که دارد در یک شرکت معتبر مشغول به فعالیت است؟
  • آیا دیده اید که پسر مدیر یک سازمان، به خاطر موقعیت پدرش چطور دریک موقعیت شغلی خوبی قرار می گیرد؟
  • آیا دیده اید بعضی افراد چطور یک شبه با به دست آوردن ارثیه پولدار می شوند؟

درست است(!)، اگر بخواهیم واقع بینانه به رابطه ی بین پول و توانایی بنگریم،متوجه خواهیم شد ارتباط ضعیفی بین آنها وجود دارد و یا شاید بتوان گفت هیچ ارتباطی بین آنها نیست!!!

اما آیا تمام افرادی که به ثروت زیادی دست پیدا کرده اند با وجود چنین موقعیت هایی ثروتمند شده اند؟

یان کوم( کسی که واتس آپ را طراحی کرد)، جف(مدیر شرکت آمازون)،  شولتز هووارد ( مدیر شرکت قهوه سازی)، جک ما و بسیاری دیگر از ثروتمندان جهان از فقر به ثروت رسیده اند و در داستان زندگی آنها تلاش و سختی زیادی دیده می شود.

اگر ما در موقعیت های آسان برای رسیدن به ثروت قرار نگیریم،راهی جز تلاش کردن برای بدست آوردن آنچه که می خواهیم نداریم.ذهن ما یک ماشین توجیه گر قوی است که به سرعت می آموزد شرایط و رفتار ما را توجیه کند.پس آگاهی از این موضوع می تواند به ما کمک کند باورهای درست را شناسایی کنیم.

اگر ما بخواهیم منتظر موقعیت های سهل الوصول برای دستیابی به پول بگردیم،احتمالا راه ثروتمند شدن از طریق تلاش و توانایی را به روی خودمان می بندیم و می توان گفت احتمال پولدار شدن را تا حد صفر کاهش می دهیم.

برخلاف سایر پارامترهای دیگر که به نظر می رسید نمره ی بسیار بالا ی آنها چندان مطلوب نیست و حد میانه ی آنها می تواند مناسب تر قلمداد شود، امتیاز بالا در این مقیاس الزاماَ نکته ای منفی محسوب نمی شود و اتفاقا می تواند مطلوب هم باشد.

 

 

در جامعه ی کنونی، اکثر مردم اگر تلاش مختصری انجام دهند،بقایشان تضمین شده است.

جو ای لوئیس می گوید: « هم فقر را تجربه کرده ام و هم ثروت را و معتقدم ثروت خیلی بهتر است و بیش ترین لبخند ها را بر لبان زوج ها می نشاند.»

در بیشتر زندگی های مشترک رایج ترین نشانه تفاوت در نیاز به بقا، اختلاف بر سر مسائل اقتصادی است.اگر شما سعی کنید با انجام دادن تست MBBS نقطه ضعف و نقطه قوت های خود را در زمینه ی نگرش های مالی مشخص کنید و در جهت اصلاح یا تقویت آنها بکوشید، قطعا در زندگی مشترک و مسیر های شغلی خود موفق خواهید شد.

لطفا به همه سئوال ها با دقت جواب دهید. اولین پاسخی که به ذهنتان می رسد بهترین و دقیق ترین می باشد.

برای انجام این آزمون ابتدا فرم زیر را کامل کنید

1 در مورد “سنجش نگرش و رفتارهای پولی”

  1. 989155190376

    با سلام
    با توجه به هزینه کردن و صرف وقت راهکارهای بهتر و دقیقتری انتظار داشتم بشنوم
    از این بابت کم توقعییم شد
    ولی خروجی خوبی دریافت کردم و برای من که ابتدای راه هستم اندازه گیری خوبی از افکارم انجام دادم البته به کمک شما
    از شما بابت ارایه این آزمون سپاسگزام سپاسگزام سپاسگزام

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
اسکرول به بالا