نگرش برتر سپاهان

آیا انتخاب رشته می تواند شما را خوشبخت کند؟

همیشه اواخر بهار و تابستان بازار انتخاب رشته داغ بوده است. هم برای نهمی ها و هم برای کنکوری ها روز های سرگردانی و بلاتکلیفی است. نوجوانانی که با هزاران امید و آرزو برای داشتن آینده ای بهتر سعی می کنند بهترین رشته را انتخاب کنند. معمولا داشتن یک شغل پردرآمد و دارای جایگاه اجتماعی مناسب از مهمترین خواسته های نوجوانان در انتخاب رشته است.

اگر به وضعیت فرغ اتحصیلان دانشگاه های نظری بیندازیم متوجه می شویم که جوانان سال های قبل نیز با همین امید ها انتخاب رشته کرده اند اما اکنون به آن اهداف و آمال نرسیده اند. علت را کجا می توان جستجو کرد؟ بی شک عوامل دیگری در رسیدن به اهداف و آرزوها وجود دارد که از چشم دانش آموزان و دانشجویان پوشیده می ماند. برای رسیدن به درآمد و شغل مناسب انتخاب رشته هر چند رشته تاپ ما را به اهدافمان نمی رساند. در جامعه ای که زندگی می کنیم می بینیم که موفقیت های مالی و شغلی ارتباط خیلی زیادی با مدارج علمی و دانشگاهی ندارد. می توان گفت که عوامل مهمتری نسبت به رشته انتخابی در موفقیت افراد نقش دارد.

محققان فراوانی در مورد علل موفقیت بعضی افراد نسبت به بعضی دیگر تحقیقات فراوانی انجام داده اند. به نظر آنها برای موفقیت در هرزمینه ای باید مهارت های خاص آن را یاد گرفت و تمرین و تمرین و تمرین کرد. شکست خورد و دوباره بلند شد. برای موفقیت در شغل و حرفه مهارت های تحصیلی مناسب نمی باشند باید مهارت های دیگری آموخت. نوجوانان و جوانان باید بدانند که رشته تحصیلی با شغل تفاوت بسیار زیادی دارد. رشته باید با مهارت های شغلی آمیخته شود و تمرین شود تا به شغل تبدیل شود.

در حقیقت نوجوانان از زمانی که رشته را انتخاب کردند باید فکر و ذهن خودشان را به این سمت هدایت کنند که من چگونه می توانم از این رشته شغل بسازم؟ چه مهارت هایی را یاد بگیرم؟ چه عادت ها یی را در زندگی خودم تغییر دهم و چه عادت هایی را ایجاد کنم؟ می توان گفت برای موفق شدن باید روی شخصیت خودمان کار کنیم. پختگی شخصیت یا ایجاد ظرفیت در آن ما را بیشتر به سمت موفقیت نزدیک می کند. کنترل احساسات و هیجانات ، تاب آوری و داشتن سلامت روان نقش بسیار مهمی در آینده جوانان ایفا می کند.

اگر بعد از انتخاب رشته بتوانیم در بازار کار شغلی هرچند پاره وقت متناسب با رشته مان پیدا کنیم به صورت غیر ملموس و تدریجی با مهارت های شغلی هم آشنا می شویم با مهارت هایی نظیر مذاکره کردن، شبکه سازی، تامین مالی، مشتری یابی، بازار یابی، فروش و……..

شایسته است نوجوانان به موضوع عادت ها نیز توجه خاصی نمایند. عادت ها می توانند موجب انحراف ما از مسیر پیشرفتمان شوند و یا باعث تسریع در موفقیتمان شوند. عادت هایی مانند خواب زیاد، تفریح طولانی، گشت و گذار بی حد و حساب در شبکه های اجتماعی و…. موجب انحراف از مسیر موفقیت می شوند. عادت هایی مثل مطالعه روزانه، ورزش منظم، مهارت آموزی ارتباطات سازنده با افراد موفق، عادت به پس اداز کردن و سرمایه گذاری رسیدن به موفقیت را تضمین می کند.

با توجه به موارد مطرح شده شایسته است نوجوانان برای موفقیت در آینده علاوه بر انتخاب رشته به این عوامل آینده ساز نیز توجه نمایند و خوشبختی یا بیچارگی خودشان را فقط در گرو انتخاب رشته ندانند.

دکتر بهمن امینی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
اسکرول به بالا