نگرش برتر سپاهان

آینده پژوهی مشاغل

آیا می‌دانید آینده پژوهی چیست و بر چه اهدافی استوار است؟ آینده پژوهی یا آینده‌نگاری در ردیف کلیدواژه‌هایی قرار دارد که چندان در میان عموم شناخته‌شده نیست. از این‌رو، مقاله‌ی حاضر را به تعریف مفهوم آینده پژوهی و بررسی روش‌شناسیِ (متدلوژی) این مفهوم اختصاص داده‌ایم. پس بیایید با یک تعریف مختصر از آینده پژوهی شروع کنیم.

آینده پژوهی رویکردی تلفیقی نسبت به جهان است. آینده‌پژوه به رشته‌های مختلفی گریز می‌زند تا بتواند از مجموعه‌ی مطالعات میان‌رشته‌ای خود، به ایده‌های بدیع و کارآمدتر دست پیدا کند. هدف آینده‌پژوه این است که از خلال یک بافت پژوهشی پیشروگرا به دیدگاهی اجمالی برسد.

کم نیستند پژوهشگرانی که پیرامون موضوعات مرتبط با حوزه‌ی مطالعاتی خود دست به تحقیق و حل مسئله می‌زنند و گزارش‌های بلندبالا منتشر می‌کنند. اما آینده‌پژوه درک موجود را برهم می‌زند تا اطلاعات در دسترس را در قالب نگرشی مبتکرانه‌تر و پربارتر ترکیب و بازسازی کند. هدف آینده‌پژوه شناسایی ابعاد تازه‌ای است که هنوز وارد زندگی بشر نشده‌اند. به‌علاوه، آینده‌پژوه سعی دارد بدون اینکه از واقعیات دور شود، درمورد تحولات بی‌سابقه‌ای نظریه‌پردازی کند که احتمال می‌رود عادات فعلی بشر را در روزگاران آینده دگرگون کنند و مردمی را که تمایلی به تجربه‌ی شیوه‌ها و پدیده‌های نوظهور ندارند، به چالش بکشند.

 آینده پژوهی، آمیزه‌ای از علم و هنر

  • آینده پژوهی یک علم است، چرا که آینده‌پژوه باید در تمامی مراحل، از درک مسئله و تحلیل داده‌ها گرفته تا روش تحقیق و استدلال انتقادی، از روی قاعده عمل کند. از سوی دیگر، آینده پژوهی به این سبب نوعی علم محسوب می‌شود که یافته‌های آینده‌پژوهان دارای قابلیت تبدیل به اَشکال مختلف ارزش‌های اجتماعی است.
  • آینده پژوهی یک هنر است، چرا که آینده‌پژوه باید در همه حال از قدرت تخیل و احساسات خود استفاده کند و هر لحظه در پی فراگیری بینش شهودی باشد. به‌عبارتی، آینده‌پژوه باید ثانیه به ثانیه‌ی عمر خود را با چشم و گوش باز زندگی کند.

[button link=”https://negareshebartar.com/wp-content/uploads/2021/02/آینده-پژوهی-و-روند-های-کسب-و-کار.pdf” color=”silver”] دانلود کتابچه آینده پژوهی مشاغل[/button]

 

 

 

https://www.aparat.com/v/pZKYj

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
اسکرول به بالا